Gandrīz ikviens ir sajutis, ka pēc ilgstošas skatīšanās datora ekrānā, izjūtam acu nogurumu. Gan darbs pie datora, gan grāmatu lasīšana vai kāds cits smalks darbs, kas piespiež mūs ilgstoši skatīties tuvumā, izraisa redzes saspringumu. Lai saglabātu veselas acis un skaidru redzi, ir svarīgi savā ikdienā iekļaut regulāru acu atpūtināšanu, to palīdzēs izdarīt redzes vingrinājumi.

Cilvēka acīs atrodas daudz sīku muskuļu, kas nav pielāgoti ilgstoši veikt saspringtu darbu. Ja stundām ilgi raugāmies tuvumā un aizmirstam acis atpūtināt, tajās rodas diskomforts. Jūtam acu graušanu, smaguma sajūtu acīs, acu apsārtumu un miglošanos vai pat galvas un muguras sāpes.

Profilaktiskie redzes vingrinājumi

Profilaktiskos jeb vienkāršos acu vingrinājumus var veikt ikviens. To mērķis ir sabalansēt visu acu muskuļu darbību, atjaunojot to koordināciju un pielāgošanās spēju,  kas nodrošina skaidru redzi. Šie vingrinājumi acu muskuļiem, kas ir daudz strādājuši, dod iespēju atpūsties, savukārt tie muskuļi, kas nav darbojušies saspringtajā redzes procesā, tagad būs nodarbināti.

Der atcerēties:

  • Lai saglabātu acu spēju uztvert attēlu dažādos attālumos, svarīgi katru dienu skatīties gan tuvumā, gan tālumā
  • Ilgstoši strādājot, acis ieteicams atpūtināt vismaz ik pēc 45 minūtēm paņemot 5 minūtes ilgu pauzi
  • Mēģini padarīt acu vingrinājumus par ikdienas ieradumu
  • Sāc ar vienkāršie vingrinājumiem, kuru izpilde nesagādā grūtības
  • Veic acu vingrojumus ērtā pozā, lai atpūstos ne tikai acis, bet viss ķermenis.

Redzes vingrinājumi

  1. Nomazgā seju, acis un rokas ar aukstu ūdeni. Piepildi plaukstas ar ūdeni un iemērc tajās acis, tad pāris reizes pamirkšķini.
  2. Ļoti viegli masē plakstiņus un ādu ap acīm.
  3. Nespiežot uz acīm, aizklāj tās ar plaukstām. Turi acis atvērtas un skaties tālumā.
  4. 5 sekundes skaties uz augšu, atpūtini acis, tad 5 sekundes skaties uz leju un atkal atpūtini acis. Atkārto vingrinājumu 5 reizes.
  5. 5 sekundes skaties pa labi, atpūtini acis, tad 5 sekundes pa kreisi un atkal atpūtini acis. Atkārto 5 reizes.
  6. Rotē acis pulksteņa rādītāja virzienā 10 reizes un dažas reizes samirkšķini, pēc tam 10 reizes rotē pretējā virzienā un atkal dažas sekundes mierīgi mirkšķini acis.
  7. Samiedz acis, cik cieši vien vari un noturi tās aizvērtas 5 sekundes, tad 5 sekundes tās atpūtini. Pēc tam 5 sekundes acis turi tik plaši atvērtas, cik vien iespējams un atkal atpūtini tās 5 sekundes. Šo ciklu veic 10 reizes.
  8. Fokusē skatienu uz tuvumā esošu priekšmetu, tā lai tas būtu skaidri saskatāms, tad pievērsies kādam tālumā aiz loga esošam priekšmetam tā, lai tu to skaidri redzi. Atkārto 10 reizes un dažas reizes samirkšķini acis.

Datorbrilles

Par acu veselību un labsajūtu vari rūpēties ne tikai ikdienā veicot acu vingrojumus, bet arī izmantojot datorbrilles. Blinkely datorbrilles piedāvā brilles ar īpašām lēcām, kas palīdz pasargāt acis no elektronisko ekrānu radītās zilās gaismas. Zilā gaisma rada īsus viļņus, līdz ar to arī vairāk enerģijas- lielāku noslodzi acīm. Atšķirībā no citām redzamajām krāsām, zilā gaisma nokļūst acs tīklenē un pārāk daudz šīs gaismas var sākt bojāt tīklenes šūnas.

Lai iegādātos datorbrilles, nav nepieciešamas ārstu izziņas, pārbaudes vai receptes, jo datorbrillēs esošās lēcas nepalīdz novērst esošās redzes problēmas, bet gan, pasargā mūsu acis no datoru un citu ekrānu radītās zilās gaismas un palīdz izvairīties no acu problēmām nākotnē.

Informācija no https://www.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/projekti/redze/zinas/redzes_vingrinajumi_GKrumina.pdf

Piesakies jaunumiem no Blinkely!