Optometriste Evija Gulbinska – par zilo gaismu un tās ietekmi uz acu veselību

Paldies optometristei Evijai Gulbinskai no Latvijas Amerikas acu centra, ka piekrita īsai saruna par acu veselību, zilo gaismu un tās ietekmi uz acu veselību.

Zemāk lasi interviju:

Kādi ir galvenie cēloņi, kādēļ acu veselība pasliktinās? (iespējams, mūsdienās iemeslu cēlonis ir tieši tehnoloģiju attīstība)

Evija: Acu tāpat kā visa organisma veselību ietekmē mūsu ikdienas paradumi un iedzimtība. Acs saslimšanas nereti ir iedzimtas, bet reizēm ir arī iegūtas- traumas, citas saslimšanas vai dzīvesveida radītas.

Kā uzlabot/uzturēt labu acu veselību? Jūsu padomi/ieteikumi?

Evija: Katram pašam ir jāseko līdzi savu acu veselībai, kā arī jāveic regulāras pārbaudes pie speciālista. Ieteicams redzi pārbaudīt vismaz reizi 3 gados, pēc 40 gadu vecuma reizi 2 gados.

Vai varat pastāstīt nedaudz par zilo gaismu? Kas tā ir un kā tā ietekmē mūsu acu veselību?

Evija: Par zilo gaismu sauc redzamās gaismas spektra daļu ar īsāko viļņa garumu, nereti pie zilās gaismas min arī ultravioletos viļņus, kas tomēr nebūtu korekti, jo redzamā gaisma UV starus nesatur. Pastāv uzskats, ka zilā gaisma, ko izstaro monitori un viedierīces negatīvi ietekmē acs tīklenes veselību, bet zinātniska pamatojuma šim apgalvojumam diemžēl nav, jo saules gaisma satur pilnu redzamās gaismas spektru un arī ultravioleto (UV) viļņu gammu. UV stari ilgstošas ekspozīcijas gadījumā var izraisīt vai veicināt dažādu acs saslimšanu veidošanos (piemēram, katarakta, vecuma mākulas deģenerācija, pterīgijs).

Kā vislabāk izvairīties no zilās gaismas un tās ietekmes? Jūsu padomi?

Evija: Ar zilo gaismu saskaramies ne tikai strādājot ar viedierīcēm vai datoriem, bet arī ārā. Saules izstarotā gaisma satur dažāda viļņa garuma gaismu (arī zilo un ultravioleto). No saskares ar zilo gaismu izvairīties nevaram, bet varam to samazināt vai lietot speciālus aizsardzības līdzekļus, piemēram, saulesbrilles ar UV aizsardzību vai optiskās brilles ar zilās gaismas filtru.

Interneta vietnēs var atrast daudz un dažādus vingrinājums acu atpūtai, taču, kādi ir vislabākie?

Evija: Vienkāršākais un arī efektīvākais acu vingrinājums strādājot tuvumā (lasot, rakstot, strādājot pie datora ekrāna u.c.) ir 20-20-20 likums, proti, ik pēc darba 20 minūtēm neieciešams 20 sekundes skatīties vismaz 20 pēdu (~6m) attālumā. Nepieciešams arī vingrināt ne tikai acis, bet arī visu ķermeni, neaizmirstot arī acu kustību vingrinājumus (pilnas acu kustības dažādos virzienos- uz augšu, uz leju, pa labi, pa kreisi, skats uz degungalu).

 

E.Gulbinska

Darbs – tā ir mīlestība, kas kļuvusi redzama. (H.Džebrans)

Izglītība

  • no 2013 Latvijas Universitāte, Fizikas un Matemātikas fakultāte, Optometrijas un redzes zinātnes nodaļa, Optometrijas profesionālā maģistra studiju programma
  • 2010 – 2013 Latvijas Universitāte, Fizikas un Matemātikas fakultāte, Optometrijas un redzes zinātnes nodaļa, Optometrijas bakalaura studiju programma

Darba pieredze

  • no 2012 Latvijas Amerikas acu centrs, ārsta asistente, optometriste
  • 2012 Optometrijas centrs, optometrista asistente

Profesionālā izglītība

  • 2014 7th International Acuvue Eye Health Advisor Sympozium, Varšava, Polija
  • 2013 E.Gulbinska, G.Ikaunieks, Optiskā defokusa ietekme uz pozitīva un negatīva kontrasta redzes asumu, LU 71.zinātniskā konference, Rīga, Latvija
  • 2012 LU MF Oftalmoloģijas nodaļas rīkots seminārs „Refrakcijas kļūdas ķirurģiskā ārstēšanā”, Rīga, Latvija

Latvijas optometristu un optiķu asociācijas biedrs kopš 05.2012.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *