Optometriste Evija Gulbinska

Optometriste Evija Gulbinska – par zilo gaismu un tās ietekmi uz acu veselību

Šodien optometriste Evija Gulbinska, kura darbojas Latvijas Amerikas acu centrā, dalījās ar savām pārdomām un padomiem saistībā ar acu veselību, zilo gaismu un tās ietekmi uz acu veselību. Paldies Evijai par piekrišanu intervijai, kuru vari lasīt šeit: Zemāk lasi interviju:

Kādi ir galvenie cēloņi, kādēļ acu veselība pasliktinās? 

Evija: Acu, tāpat kā visa organisma veselību, ietekmē mūsu ikdienas paradumi un iedzimtībam kā arī tehnoloģiju straujā attīstība. Acu saslimšanas nereti ir iedzimtas, bet reizēm arī iegūtas – traumas, citas saslimšanas vai dzīvesveida radītas.

Kā uzlabot/uzturēt labu acu veselību? Vai Jums ir kādi padomi/ieteikumi?

Evija: Katram pašam ir jāseko līdzi savu acu veselībai, kā arī jāveic regulāras pārbaudes pie speciālista. Ieteicams redzi pārbaudīt vismaz reizi 3 gados, pēc 40 gadu vecuma reizi 2 gados.

Vai varat nedaudz vairāk pastāstīt tieši par zilo gaismu? Kas tā ir un kā tā ietekmē mūsu acu veselību?

Evija: Par zilo gaismu sauc redzamās gaismas spektra daļu ar īsāko viļņa garumu, nereti pie zilās gaismas min arī ultravioletos viļņus, kas tomēr nebūtu korekti, jo redzamā gaisma UV starus nesatur. Pastāv uzskats, ka zilā gaisma, ko izstaro monitori un viedierīces, negatīvi ietekmē acs tīklenes veselību, bet zinātniska pamatojuma šim apgalvojumam diemžēl nav, jo saules gaisma satur pilnu redzamās gaismas spektru un arī ultravioleto (UV) viļņu gammu. UV stari ilgstošas ekspozīcijas gadījumā var izraisīt vai veicināt dažādu acs saslimšanu veidošanos (piemēram, katarakta, vecuma mākulas deģenerācija, pterīgijs).

Kā vislabāk izvairīties no zilās gaismas un tās ietekmes? 

Evija: Ar zilo gaismu saskaramies ne tikai strādājot ar viedierīcēm vai datoriem, bet arī ārā. Saules izstarotā gaisma satur dažāda viļņa garuma gaismu (arī zilo un ultravioleto). No saskares ar zilo gaismu izvairīties nevaram, bet varam to samazināt vai lietot speciālus aizsardzības līdzekļus, piemēram, saulesbrilles ar UV aizsardzību vai optiskās brilles ar zilās gaismas filtru.

Interneta vietnēs var atrast daudz un dažādus vingrinājums acu atpūtai, taču kādi, Jūsuprāt, ir visefektīvākie?

Evija: Vienkāršākais un arī efektīvākais acu vingrinājums strādājot tuvumā (lasot, rakstot, strādājot pie datora ekrāna u.c.) ir 20-20-20 likums, proti, ik pēc darba 20 minūtēm neieciešams 20 sekundes skatīties vismaz 20 pēdu (~6m) attālumā. Nepieciešams arī vingrināt ne tikai acis, bet arī visu ķermeni, neaizmirstot arī acu kustību vingrinājumus (pilnas acu kustības dažādos virzienos- uz augšu, uz leju, pa labi, pa kreisi, skats uz degungalu).

Optometriste Evija Gulbinska

Darbs – tā ir mīlestība, kas kļuvusi redzama. (H.Džebrans) Izglītība

  • no 2013 Latvijas Universitāte, Fizikas un Matemātikas fakultāte, Optometrijas un redzes zinātnes nodaļa, Optometrijas profesionālā maģistra studiju programma
  • 2010 – 2013 Latvijas Universitāte, Fizikas un Matemātikas fakultāte, Optometrijas un redzes zinātnes nodaļa, Optometrijas bakalaura studiju programma

Darba pieredze

  • no 2012 Latvijas Amerikas acu centrs, ārsta asistente, optometriste
  • 2012 Optometrijas centrs, optometrista asistente

Profesionālā izglītība

  • 2014 7th International Acuvue Eye Health Advisor Sympozium, Varšava, Polija
  • 2013 E.Gulbinska, G.Ikaunieks, Optiskā defokusa ietekme uz pozitīva un negatīva kontrasta redzes asumu, LU 71.zinātniskā konference, Rīga, Latvija
  • 2012 LU MF Oftalmoloģijas nodaļas rīkots seminārs „Refrakcijas kļūdas ķirurģiskā ārstēšanā”, Rīga, Latvija

Latvijas optometristu un optiķu asociācijas biedrs kopš 05.2012. Vairāk par Evijas profesionālajām gaitām lasi šeit.   Ja arī Tu vēlies iegādāties optiskās brilles ar zilās gaismas filtru, dodies uz VEIKALS un izvēlies sev piemērotākās datorbrilles!