Kā zilā gaisma ietekmē miega kvalitāti?

Kā zilā gaisma ietekmē miega kvalitāti?

Veselīgs miegs ir veiksmīgas un produktīvas dienas atslēga. Daudziem zināms, ka pieaugušam cilvēkam ieteicams gulēt vismaz 7 līdz 9 stundas, taču apmēram puse no mums naktī guļ krietni mazāk, nekā mēs vēlētos.

Nepietiekams miega daudzums var novest pie dažādām veselības problēmām.  Viens no mūsdienu lielākajiem miega “sabotieriem” ir garais laiks, ko mēs pavadām pie ekrāniem un uzņemam zilās gaismas starus. Bet kā zilā gaisma ietekmē miega kvalitāti? Katru dienu pieaugušie pavada vidēji 4,8 stundas, skatoties uz savām elektroniskajām ierīcēm – datoriem, telefoniem, televizoriem utt. Pusaudži to dara par vēl ilgāk – vidēji 6 stundas un 40 minūtes dienā.

Tas nozīmē, ka visas savas dzīves laikā mēs pavadīsim apmēram 34 gadus skatoties uz dažādiem ekrāniem. Šie skaitļi ir patiesi satraucoši. Digitālo ekrānu izstarotā gaisma spēj ietekmēt pat tādus dzīves aspektus kā naktsmiers, jo ekrānu izstarotā zilā gaisma bloķē dabisko melatonīna sintēzi organismā.

Kas ir melatonīns?

Melatonīns, kas bieži tiek dēvēts arī par miega hormonu, nodrošina dabisku, regulāru nomoda un miega ciklu, kā arī piedalās citu hormonu regulācijas procesā. Mūsu organisms melatonīnu ražo, balstoties uz saņemtās gaismas daudzumu – dienā tā ir mazāk, bet vakarā kļūst vairāk, tādējādi liekot mums justies miegaini. Tas ne tikai atbild par diennakts ritmu, bet ir arī spēcīgs antioksidants, kas palīdz stiprināt imunitāti.  

Kā zilā gaisma ietekmē miega kvalitāti?

Melatonīna sintēzi ietekmē arī parastā dienasgaisma jeb baltā gaisma, taču visspēcīgāko ietekmi uz to atstāj tieši zilie stari, ko izstaro ierīču ekrāni, sevišķi, ja mēs uz tiem raugāmies tumsā, piemēram, tumšā istabā. Hārvardas Universitātes zinātnieku veiktajā pētījumā ticis pierādīts, ka 6,5 stundu ilga zilās gaismas ietekme nobīda diennakts režīmu par 3 stundām. Tas pierāda, ka ilgstoša zilās gaismas ietekme var traucēt laicīgi aizmigt un tādējādi arī kārtīgi izgulēties.  

Kā izvairīties no zilās gaismas izraisīta bezmiega?

Mūsdienās ir grūti izvairīties no pārmērīga zilās gaismas starojuma – datori diendienā tiek izmantoti darbam, mācībām, kā brīvā laika izklaidei, bet telefons un sociālie tīkli ir neatņemama ikdienas saziņas sastāvdaļa. Kā sevi pasargāt?

Blinkely datorbrilles piedāvā vienkāršu, bet zinātniski pārbaudītu risinājumu – zilo gaismu bloķējošas brilles darbam ar datoru un citiem elektroniskajiem ekrāniem. Pētījumi pierāda – zilo gaismu bloķējošo briļļu lietošana ievērojami uzlabo miega kvalitāti un garastāvokli. 

Papildu ieteikumi, lai samazinātu zilās gaismas ietekmi uz miega kvalitāti

    • Vismaz 3 stundas pirms gulētiešanas izvairieties no viedierīču lietošanas;
    • Nenovietojiet datoru vai televizoru guļamistabā;
    • Tā vietā, lai pirms miega pārlūkotu sociālos tīklus, lasiet grāmatu vai žurnālu;
    • Ja no tehnoloģiju lietošanas vakarā nav iespējams izvairīties, izmantojiet Blinkely zilo gaismu bloķējošās datorbrilles.

Izmantotie resursi: